Իրանի պաշտպանության նախարար, բրիգադի գեներալ Ազիզ Նասիրզադեն կիրակի օրը նախազգուշացրել է, որ ամերիկացիները չեն կարող սպառնալ Իրանին, քանի որ ամբողջ տարածաշրջանում նրանց բազաները գտնվում են Իրանի նշանառության տակ։ «Մենք թշնամի չենք մեր հարևան երկրներին, նրանք մեր եղբայրներն են, բայց նրանց տարածքում գտնվող ամերիկյան բազաները կդառնան մեր թիրախները», - շեշտել է Նասիրզադեն։               
 

«Երրորդ իրականությունը՝ համացանցայինը, բերում է նրան, որ մարդու տեսակն է փոխվում»

«Երրորդ իրականությունը՝ համացանցայինը, բերում է նրան, որ մարդու տեսակն է փոխվում»
25.03.2016 | 08:23

«Իրատեսը» զրույցի է հրավիրել ՀՀ արվեստի վաստակավոր գործիչ, կինոգետ, պրոֆեսոր, «Մովսես Խորենացի» մեդալակիր, ՀՀ մշակույթի, գիտության և կրթության նախարարությունների ոսկե մեդալակիր ՍՈՒՐԵՆ ՀԱՍՄԻԿՅԱՆԻՆ:

«ՏԵԽՆԻԿԱՆ ԾՆԵՑ ԿԻՆՈՆ, ՏԵԽՆԻԿԱՆ ԷԼ ՀԵՏՈ ԿՈՐԾԱՆԵՑ»


-Պարոն Հասմիկյան, ի՞նչ վերաբերմունք ունեք համացանց-կինո փոխհարաբերության հանդեպ:
-Սարսափում եմ համացանցից: Թոռներս ամբողջ օրը դրա մեջ են: Ինձ համար չեմ սարսափում, նրանց համար եմ սարսափում: Ես գիտեմ՝ ինչ եմ վերցնում համացանցից, նրանք՝ ոչ: Պարադոքսն այն է, որ բոլոր ճշմարտություններն ունեն հակակշիռ: 20-րդ դարը կարծես թե ամբողջովին կինոյի դար էր: Բայց տեխնիկան ծնեց կինոն, տեխնիկան էլ հետո կործանեց: Նույն տեխնիկան բերեց նրան, որ հիմա կինոն դառնում է սուտ: Կինոյի գլխավոր արժանիքը իրականությունը հավերժացնելու մեջ էր: Իսկ հիմա համացանցն ստեղծում է նոր իրականություն: Կինոյում ես ունեմ երկու աստված՝ Ֆելինի և Փարաջանով: Բայց վերջին շրջանի ֆիլմերը դիտելիս մտովի ասես մեղադրում եմ Ֆելինիին այն բանի համար, ինչ նա արել է «81/2» ֆիլմում՝ դեռ նախորդ դարի 60-ականներին: Ի՞նչ արեց Ֆելինին. ցույց տվեց, որ երազը կարող է իրականության հետ մրցել: Պարզապես գեղարվեստորեն հիմնավորված հնար գործածեց մարդը՝ չխաբելով հանդիսատեսին: «81/2»-ը ասես ճանապարհ բացեց համակարգչի համար: Իսկ հիմա ի՞նչ է կատարվում կինոյում: Նայում ես կադրերը և չես հասկանում՝ դա հերոսի երա՞զն է, թե՞ իրականություն: Վիրտուալ իրականությունը բերում է նրան, որ կոճակը սեղմում ես և ստանում ուզածդ բանը: Արդեն կինոյում դադարում է ինչ-որ բան նշանակել օպերատորը: Ես հավատն եմ կորցրել կադրի նկատմամբ կինոյում, և դա սարսափելի է: Իհարկե, համացանցն ունի իր առավելությունները. ցանկացածդ ֆիլմը կարող ես նայել քո տանը նստած, հարմարավետ բազկաթոռի մեջ: Բայց դա արդեն արվեստ չէ, ուրիշ մի բան է: Ես ուսանողներիս ցույց եմ տալիս Ֆելինիի ֆիլմերը, որոնք նայելու համար ժամանակին հատուկ գնում էի Մոսկվա, ոչ մի տպավորություն չեն ստանում: Կինոդահլիճն ուրիշ բան էր: Կինոդահլիճը մրցում էր թատրոնների հետ՝ չնայած որ դրանք տարբեր արվեստներ են: Ես «Փրկության կղզի» գրքում տվել եմ կինոյի և թատրոնի հակադրությունները: Բայց հակադրություններով հանդերձ՝ դրանք ունեն ընդհանրություն. երկուսն էլ պահանջում են դահլիճ: Թատրոնի դահլիճում հանդիսատեսը դերասանների հետ խաղին է մասնակցում: Իսկ կինոյում դու հավաստիության աշխարհ ես մտնում, բայց մտնում ես ոչ միայնակ: Այդ դեպքում բոլորովին ուրիշ է լինում ֆիլմի ընկալումը: Այսօր Հայաստանում կործանվում է կինոթատրոնը: Եվ դա էլ է բերում նրան, որ կինոն կորցնում է իր դերը: Ինչպե՞ս դուրս գալ այս ճգնաժամից: Երևի ելքը կգտնվի: Նոր հանճարներ են պետք, որոնք պիտի գտնեն բանալին: Ես կարծում եմ, որ պետք է վերադառնանք դեպի մեծ էկրանը, որքան էլ որ դա կարող է մարդկանց տարօրինակ թվալ: Պետք է վերադառնանք նեոռեալիզմին: Թեորեապես ես հավատում եմ այդ վերադարձին, և համակարգիչը, կարծում եմ, կդրվի մի կողմ: Այսպես պետք է լինի, եթե ուզում ենք փրկել կինոն որպես արվեստ: Բայց ավելի վտանգավոր բան է կատարվում ոչ միայն Հայաստանում, ոչ միայն կինոյում, այլև ամբողջ աշխարհում և ամեն ինչում. մարդն է կործանվում: Մարդու տեսակն է փոխվում: Երրորդ իրականությունը՝ համացանցայինը, բերում է նրան, որ մարդու տեսակն է փոխվում: Եվ մենք իսկապես կարող ենք երկու սերունդ հետո մի այլ բան ունենալ մարդու փոխարեն: Մի կողմից` ինֆորմացիայի հեղեղ է գնում համացանցում, մյուս կողմից՝ դեբիլացում: Միաժամանակ երկու իրարամերժ պրոցեսներ են կատարվում: Թե որը կհաղթի և ինչպես կհաղթի, ցույց կտա ժամանակը: Այսօր արդեն կարելի է խղճալ նրանց, ովքեր մտածել գիտեն, որովհետև նրանք քանակով զգալիորեն զիջում են դեբիլներին: Խղճում եմ, որովհետև չեմ պատկերացնում, թե նրանք ինչպե՞ս պիտի այս վիճակից դուրս գան: Կա նաև մի բան. կինոն և բիզնեսը անբաժան են եղել միշտ: Այսօր կինոյի բիզնեսը մեծ հարցականի տակ է: Ես չեմ հավատում այն վիճակագրությանը, թե այս կամ այն ֆիլմը միլիոնների եկամուտ է բերել: Ես կարծում եմ, որ այդ միլիոնները գոյացել են ոչ թե կինոյի տոմսերի վաճառքից, այլ կողմնակի ճանապարհներով, օրինակ՝ կինոթատրոնում գործող կազինոների, սրճարանների և նմանատիպ այլ բաների շնորհիվ: Իսկ ժամանակին կինոբիզնեսն իսկապես հզոր բան էր: Կինոբիզնեսն ապահովեց Հոլիվուդի գերիշխանությունը: Սովետը նույնպես մեծ եկամուտներ ունեցավ կինոյի շնորհիվ, որովհետև ուներ մեծ ներքին շուկա: Հիմա անցել է այդ դարը: Իսկ թե ինչ կլինի հետո, չեմ կարող ասել: Բայց մի բան պարզ է. կինոն՝ առանց բիզնեսի, շատ խեղճ վիճակում կհայտնվի: Կարծում եմ՝ վերադարձ է պետք: Ի միջի այլոց, պատմությունը ոչ միայն զարգացում է, այլև վերադարձ: Պարբերական ցիկլերով է ընթանում այն:
-Ձեր նախկին ուսանողուհի, այժմ կոլեգա Սիրանույշ Գալստյանն ասել է. «Ես եկա թատրոնի և կինոյի ինստիտուտ՝ սիրահարված Ֆելինիին, ու այստեղ տեսա ֆելինիական գեղարվեստական կերպարներից մեկին։ Կարծես Ֆելինիի ֆիլմերից դուրս եկած լիներ պարոն Հասմիկյանը»։ Ինքներդ Ձեր աչքում նմա՞ն եք Ֆելինիի հերոսներին:
-Այն, որ Ֆելինին ինձ համար թիվ մեկ ռեժիսորն է, փաստ է: Սիրանույշի ասածը չեմ կարող մեկնաբանել, ինքս էլ չգիտեմ՝ ում եմ նման: Բայց որ Ֆելինիով վարակված եմ եղել, փաստ է: Ֆելինին ու Անտոնիոնին երկու հսկաներ են, ինձ համար թանկ անուններ: Նրանք երկուսն էլ առաջ էին քաշում մարդու միայնության թեման, բայց տարբեր տեսանկյուններից:

«ՀԻՄԱ ԵՍ ՎԱՎԵՐԱԳՐԱԿԱՆ ԿԱԴՐԻՆ ՀԱՃԱԽ ՉԵՄ ՀԱՎԱՏՈՒՄ»


-Ձեր և Ձեր դստեր հեղինակած «Լռության գեղագիտությունը XX դարի դրամատուրգիայում» գրքի առաջաբանում կարդում ենք, թե ձեր վերլուծություն-մեկնաբանությունների համապատկերում կազմաքանդվում են խոսքի և լռության սահմանները, քանի որ «...աղմուկի մեջ լռություն կա, լռության մեջ՝ խոսք»: Լռությունը ո՞ր դեպքում է առավել արժևորվում՝ իրականությա՞ն մեջ, թե՞ արվեստում:
-Երկու դեպքում էլ արժևորված է լռությունը: Մարդիկ կան, որոնք շարունակ լռում են կյանքում (օրինակ՝ Աղասի Այվազյանը), բայց խոսուն գործեր են թողնում: Լռությունը մտավ աբսուրդի թատրոն և կարևորվեց, խոսքն սկսեց արժեզրկվել: Հիմա ավելի սարսափելի բան է կատարվում. արժեզրկվում է նաև պատկերը: Պատկերի արժեզրկմանը նախ նպաստեց հեռուստատեսությունը, հետո եկավ համացանցը: Հիմա ես վավերագրական կադրին հաճախ չեմ հավատում, հասկանո՞ւմ եք: Ես չգիտեմ՝ դա տեխնիկա՞ն է ստեղծել, թե՞ իրականության պատկերն է: Ֆրանսիական «Pathe՛» ֆիրմայի օպերատորները ժամանակին մեր ցեղասպանության մասին վավերագրական կադրեր են նկարել: Եթե այսօր թուրքերն ապացույցներ են պահանջում, դա է լավագույն ապացույցը: Բայց հարցնում եմ մեր պետարխիվում, թե որտեղ են այդ ժապավենները, հստակ պատասխան չեմ ստանում: Այնինչ, այն ժամանակ չկար այսօրվա տեխնիկան, անհնար էր ոչ իրական կադրեր նկարել, համակարգչային մոնտաժի միջոցով ստանալ այն, ինչ հարմար ու ձեռնտու է քեզ: Վավերագրական կինոն կեղտոտել են, ինչ ասես մտցրել են մեջը: Պատկերին դադարում ես հավատալ տեխնիկայի գործած ավերածությունների պատճառով:

«ԱՆՏՈՆԻՈՆԻՆ ԱՄԵՆ ԲԱՆ ՇԱՏ ԼԱՎ ՀԱՍԿԱՆՈՒՄ ԷՐ, ԵՎ ԱՅԴ ԱՌՈՒՄՈՎ ԿԻՍԱԿՈՄԻԿԱԿԱՆ ՎԻՃԱԿ ԷՐ ՍՏԵՂԾՎԵԼ»


-Դուք Հայաստանում հանդիպել-շփվել եք Միքելանջելո Անտոնիոնիի հետ: Ձեզ շա՞տ էին ճնշում խորհրդային կապանքները նրա հետ շփվելիս:
-Երկու ԿԳԲ-ական՝ ռուս և հայ, վերահսկում էին ինձ: Նրանցից մեկն ինձ ասաց. «Աշխատեք, որ Անտոնիոնին շատ մարդկանց հետ չշփվի»: Զարմանալի էր. չէ՞ որ Անտոնիոնիին հենց այդ շփումներն էին պետք: Այդ մարդն ինքնավստահ հայտարարեց, թե իրենք իմ մասին ամեն ինչ գիտեն: Դա էր նրանց գործելակերպի գաղտնիքը՝ ցույց տալ, թե քո մասին ամեն ինչ գիտեն, իսկ դա որոշակի կաղապարներ է ստեղծում մարդու համար: Անտոնիոնին Բյուրական էր ուզում գնալ, թույլ չտվեցին: Եվ պահանջեցին, որ ինքս հնարեմ Բյուրական չգնալու համար որևէ պատճառ: ՈՒ ես հնարեցի: Իսկ Անտոնիոնին ամեն բան շատ լավ հասկանում էր, և այդ առումով կիսակոմիկական վիճակ էր ստեղծվել: Օդանավակայանում ես նրա թարգմանչին ասացի, թե Անտոնիոնին երևի ինձ ընկալեց չգիտեմ ինչ մասնագիտության տեր մարդ, բայց հաղորդեք նրան, որ ես միակ մարդն եմ Հայաստանում, որ տեսել է նրա բոլոր ֆիլմերը և կցանկանայի դրանց մասին զրուցել իր հետ: Անտոնիոնին ժպտաց և հույս հայտնեց, թե կրկին կհանդիպենք: Այդպես բաժանվեցինք: Իսկ կաղապարները միայն Անտոնիոնիի դեպքում չէին կիրառվում, բայց կարելի էր շրջանցել դրանք ինչ-որ կերպ: Ես տասը տարի «Հայպետկինոյի» գլխավոր խմբագիրն եմ եղել և կարող եմ վստահեցնել, որ եթե տղամարդու նման վեր էիր կենում և պաշտպանում տեսակետդ, ամեն բան էլ կարողանում էիր հաջողեցնել: Մոսկվան փող էր տալիս, ուրեմն պիտի հսկեր, թե ինչ ես արտադրում: Մոսկվայից համակարգող ունեինք, որ մեզ ասում էր. «Էդքան բողոքում եք, ո՞ւր է ձեր հակասովետական սցենարը, որը մենք մերժել ենք»: Չկա՛ր: Նույն Փարաջանովի սցենարը անցավ: Առանց ավելորդ համեստության խոստովանեմ, որ իմ ճառը նպաստեց «Նահապետի» սցենարի հաստատմանը: Այնպես որ, պետք չէ չափազանցել: Իհարկե, կային խնդիրներ, որ հաճախ ծնվում էին հենց մեր կինոառօրյայում: Բայց ես երբեք «գլավլիտ» չեմ մտել, չեմ իմացել այնտեղ տանող ճանապարհը, կարո՞ղ եք հավատալ: Եթե սկզբունք ունես, խնդիր ես դնում, պետք է պայքարես: Թերևս, մեր կինոյի ամենալավ շրջանը 1960-70-ականներն էին, որի մասին խոսելիս մենք տալիս ենք ռեժիսորների, դերասանների անունները, բայց մոռանում ենք մթնոլորտը: Իսկ մթնոլորտն այնպիսին էր, որ մարդիկ անվերջ իրար հետ վիճում էին: Կային խմբագիրներ, որոնք մթնոլորտ էին ստեղծում. Սաբիր Ռիզաև, Վադիմ Մելիքսեթյան, Կարեն Քալանթար, ուրիշներ: Եվ ամենակարևորը՝ քաղաքի անվանի մտավորականները հաճույքով այցելում էին Տերյան 5, որտեղ տիրում էր բավական հետաքրքիր ու ստեղծագործ մթնոլորտ: Մարդիկ էին, որ 1960-ականների խրուշչովյան տարիներին սկսեցին մտածել՝ դեռ չիմանալով էլ, թե ինչի մասին: Բայց մտածել սովորեցին, և այդ ոլորտն իր ընթացքի մեջ ընկավ: Այսօր չկա այդ մթնոլորտը: Փաստը դա է: Ես ինձ երջանիկ եմ համարում, որ այդ ժամանակ եմ ձևավորվել՝ որպես անձ, որ այդ ժամանակվանից սկսած՝ ճանաչել եմ արվեստի, գիտության նշանավոր դեմքերին: Այսօր հետադարձ հայացք եմ գցում և մտածում, որ այն ժամանակվա հայաստանյան ղեկավարներն էլ պատահական մարդիկ չէին: Նրանք չէին ընդգծում իրենց կարևորությունը և ավելի շատ բան արեցին Հայաստանի համար, քան կարելի էր սպասել: Մյասնիկյան, Խանջյան, Հարությունով, Զարոբյան, Քոչինյան, Դեմիրճյան։ Շարունակությունը պետք է որ լինի: Եվ մենք սպասում ենք:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1477

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ